Sunday, December 30, 2012

CIRI-CIRI HATI YANG LEMAH IMAN

SALAM..

Setiap manusia dikurniakan hati..yg membezakan kita adalah iman yg terkandung dlm hati kita samada ia kuat ataupun lemah...kita tergolong yg mane satu??? jom kita kenal pasti ciri-ciri hati yg mempunyai iman yg lemah...

1. tidak berasa nikmat dalam beribadah..rasa malas nak wat solat sunat.
2. sukar memaafkan kesalahan org lain..
3. menderita bila melihat org lain berjaya..
4. mudah berkeluh kesah.
5. mudah putus asa.
6. lebih utamakan urusan duniawi dari akhirat...

adakah kita mempunyai sifat2 seperti kat atas tu?? kalau ada,jom kita sama2 perbaiki diri kita supaya mempunyai iman yg kuat dan mantap..insyaAllah :)

6 PENIPUAN YAHUDI TENTANG MAKANAN

SALAM...

Rasa nak kongsi dgn korang sume tentang 6 penipuan yahudi tntang makanan..harap kita sama2 ketahui ape lg cengelatnye (temberangnya) si Yahudi Laknatullah ni...


1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6 . Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

Saturday, December 29, 2012

ARE U READY?????

SALAM...


what's this??? oh noooo...ni la brg2 yg nak kene kemas tuk balik kota tinggi besok...fuhhh..setelah sebulan lebih bercuti,ni la brg2 yg aku kumpul tuk bawak balik sane..(tolak2 biji kotak tu..tu along punya)..huhu..bercnta rasenye nak kemas brg2 ni...n bercnta rasenye nak drive sorg2 selama 3 jam setengah from melaka to Kota tinggi..boring kot...dah ready ke ni nak stat keje balik??? actually kdg2 tu semangat tu adalah jugak..tapi bila terkenangkan jauh dr family,x ready sebnarnye...walaupun dh nk masuk 3years aku kje...but,ths my responsiblity tuk mengajar anak2 org supya jadi pndai...hope semuanya dipermudah kan oleh Allah...doakn perjalanan aku selamat esok ye..

P/S : My savvy comel je dah ready untuk bawak aku merentasi highway PLUS...huhu..

Thursday, December 27, 2012

CINTA PERTAMA SAYA :)

SALAM..


ni lah CINTA PERTAMA SAYA..hehe..comel kan???? perkenalkan savvy come saya..he.. stat pakai 2008 masa study kat IPG KBM until now..baba n arwah mama yg belikan,tapi monthly still kene bayar ye...ngat sng2 nak dpt free je...huhu..walaupun dia ni dh bnyk kali wat perangai mengada2,tapi aku still syg kat dia..dia adalah cinta pertama aku...huhu..

SUBHANALLAH...INDAHNYA CIPTAAN MU :)

SALAM...

aku baru perasan yg aku ni suka ambik gmbr2 nature..huhu..teruja pulak nak kongsi dgn korang..jom layansss..


gambar ni kat pantai puteri kelebang...ambk masa matahari nak tenggelam...baba sanggup berhenti sebb kitorg nak take pict ni..thanks baba..



ni gmbar adik bongsu aku dgn baba..kat pntai puteri kelebang jugak...waktu yang sama..suka sgt pict ni..



menuju jalan pulang...highway PLUS dari Kota Tinggi ke Melaka..pict ni ambil masa kat Pagoh...borg dah drive sorang2..huhu.


kat Jeti Tanjung Sedili...jalan2 with my baba n sisters....klasik sungguh bot2 nelayan ni..


like this pict...sampan terbiar kat Sedili Besar...


Padang SK LKTP Tenggaroh Selatan...


nak makan ikan bakar kat Kuala Sungai Baru, Melaka...lapar2..huhu

indah sungguh ciptaan Mu ya Allah..syukur kerana masih diberi peluang melihat keindahanMu ini :)

Wednesday, December 26, 2012

ALHAMDULILLAH..SAVVY COMEL TAK KENE SAMAN..YEY!!!!!!

SALAM....


Tadi pegi cek saman by sms kot2 la ada terselit no plat kete kat list saman ke...alhamdulillah,kereta savvy comel saya x kene saman tahun...sepaanjang duk kat kota tinggi ni,belum pernah sekali pun kene saman...maklumlah,dah jd pemandu berhemah lepas kes langgar motor kat Kulai ari tu...berbanding masa study kat KL..bukan men mcm hantu lg bawak kete yer..org kata baru nak dpt stereng..tu yg drive mcm hantu..nak dekat 3 kali jugaklah kene saman..huhu..suka2,sebab tak kena saman...korang mcm mane?? dah cek?? nak cek senang je...

taip POLIS SAMAN [NO PLAT KERETA] hantar ke 15888...Setiap sms akan dicas 20 sen...(mane ada bnda free dlm dunia ni).....

ok,cek tau....daaaaaaaa....

Wednesday, December 19, 2012

8A...CEMERLANG KE????

SALAM...

Hari ni 19.12.2012 (Rabu) keputusan PMR keluar...amboi,bukan main bangga lagi mak ayah yang anak2 dia dpat semua A ye...dah ucap terima kasih kat cikgu????? tau dah,mst x ucap ni..maklumla,ibu bapa sekarang ni bila anak pandai ckp "ala,anak saya mmg bijak.cikgu x ajar pun mmg dh bijak"...cuba kalo gagal.."ni sume salah cikgu lah ni..x pandai nak ajar anak saya"...huhu...tu lah dia...anak2 sekrg lupa diri sbb ni lah...nak wat mcm mane kan..dah dugaan jd cikgu ni kuat,nak x nak kene hadap jugak...

ni lagi satu...dapat semua A bukan main lagi..termasuklah subjek agama..tapi amalannya ada buat??? kalau ucap terima kasih kat cikgu pun tak,ape tah lagi ucap Alhamdulillah...lagi la tak kot..yg ada ucap tu tahniah saya ucapkan...solat sunat syukur or sujud syukur ada wat??? jgn lupa buat...walaupun tu usaha adik2 sume,tapi kalau Allah tak izinkan,x jadi jugak...

ape yg pentg biarlah cemerlang dunia dan akhirat...jgn setakat cemerlang dunia tapi kita gagal di akhirat..x guna jugak...biarlah seimbang..dan yg pntg jgn LUPA DIRI dan jgn terlalu RIAK dan SOMBONG!!!..

P/S : ucaplah syukur pada yg Esa..bg yg tidak berjaya dalm PMR,cuba lg masa SPM nanti... :)

Tuesday, December 18, 2012

KISAH AKU DAN DIA....

SALAM...

Akhir2 ni aku sering ditanya dgn soalan mcm ni....

"Tunang keje kat mane?"

"Tunang cikgu jugak ke?"

"Dulu satu sekolah ke?"

"Dulu satu universiti ke?"

"Mcm mane boleh kenal?"

huhu..jenuh jugak nak jawab soalan mcm ni...sebb kalau aku jawab satu soalan,mst soalannye akan meleret2 jdnye...pening gak nak jawab...so,aku simpulkan je lah kat sini..

"saya dan tunang saya bukan satu sekolah"

"junior saya yg tolong kenalkan dia dgn saya"

"dia pun bukan satu universiti dgn saya"

"dia pun bukan bidang yg sama dgn saya..dia bidang engineerg dan saya bidang pendidikan"

kesimpulannya, En Tunang saya bukan cikgu..saya pun x pernah kenal langsung dgn dia sblum ni..sbb kitorang dr sekolah yg lain, universiti yg lain, dan bidang yg lain...huhu..yg sama cuma kami tinggal di dalam negeri yg sama iaitu MELAKA..hehe

ape2 pun ajal maut,jodoh pertemuan semua di tangan Allah...tak kira lah kita pernah satu sekolah, satu tempat keje atau tak dgn dia...semuanya Allah dah tetapkan...cuma perlu yakin dgn jodoh yg Allah dah berikan tuk kita :)

Thursday, November 29, 2012

MAJLIS YANG SIMPEL DAN SAVE BUDGET :)

SALAM..

Hari ni tiba2 nak kongsi dgn sahabat semua tntang persediaan majlis pertunangan saya yg sangat simpel dan tak perlu keluarkan bajet yang banyak...mmg majlis pertunangan ni sesuatu yg istimewa, tapi x semestinya perlu keluarkan duit sampai beribu2 sehingga menyebabkan pembaziran...kat sini, ingin saya kongsikan dgn sahabat semua tentang pakaian dan persiapan2 lain masa majlis pertunangan saya yg berlangsung pada 11.11.12..jom layann..


Ni baju untuk majlis pertunangan saya...beli yg dah siap je..harga dia RM120.00...kalau beli kain dengan tempah mesti lg mahal..baju ni beli kat kedai2 depan Mydin MITC...(x ingat nama kedai..he)


 ni pulak tudung dgn veil...tudung saya jahit sendiri sebab saya nak pakai tudg bulat..harga tudung dlm RM15 satu setengah meter...veil beli dekat kedai kemboja kat kota tinggi..dapat dlm harga RM30.00


haa..yg crown lekap tu pun beli sendiri jugak..beli kat plaza kota, kota tinggi..dpt harga RM29.00..saje beli sndiri supaya adik2 yg lain dpat guna n nak jadikan kenangan..hehe


make up yg nampak natural ni ambik mak andam..kawan kakak saya..hrganye RM180...suka sgt kakak ni make up sbb tak tebal n nampak natural je..lg pun kakak ni cikgu jugak..sng nak kompromi..


haaa..yg ni saya suka...nampak x bunga tangan tu..yg tu abg ipar saya yg buatkan..x yah kuar bdget langsung..sbb pakai lebihan bunga gubahan hantaran..kain net tu pun same gak..haha


ni la pelamin majlis pertunangan saya..hehe...x yah kuar bdget langsung...


ni pulak brg2 hantaran untuk pihak lelaki..kos nak wat gubahan hantaran ni x sampai RM100...gubahannya along saya yang buatkan...bungan2 ni beli kat Cowboy Melaka...dulang2 dgn kain alas pakai angah punya je...


inilah hasilnye..simpel dan save budget...saya hanya membelanjakan kurang dr RM500 untuk majlis pertunangan saya...

p/s : bersederhanalah dalam membuat sesuatu perkara...jgn smpai berlakunya pembaziran..yg penting adalah keberkatan dari Allah S.W.T..insyaAllah :)

Monday, November 26, 2012

ALHAMDULILLAH..BERTUNANG SUDAH :)

SALAM...



Alhamdulillah..pada 11.11.12 (Ahad) aku telah selamat ditunangkan dgn tunangku Mohd Hairwan B. Md Nor...syukur sgt sbb majlis berjalan dgn lancar dan dipermudahkan oleh Allah..walaupun dah bertunang,batas pergaulan tetap dijaga sbb kami masih belum mempunyai hubungan yg halal..En tunang selalu pesan "cukuplah org tau kita dah bertunang,tp jgn smpai melampaui batas sbb kita masih belum mempunyai hubungn yg halal"...Semoga Allah melindungi hubungan ini sehingga terlafaznye "aku terima nikahnya" dari mulut en. tunang...insyaAllah :)

Tuesday, September 25, 2012

LELAKI DAYUS!!!

SALAM...

Hari ni,tiba2 jer nak berkongsi dgn sahabat tentang LELAKI DAYUS.. Apa itu lelaki dayus???
jom kita faham dgn lebih mendalam apa itu lelaki dayus..


Sabda Nabi s.a.w:

وعن عمار بن ياسر عن رسول الله قال ثلاثة لا يدخلون الجنة أبدا الديوث والرجلة من النساء والمدمن الخمر قالوا يا رسول الله أما المدمن الخمر فقد عرفناه فما الديوث قال الذي لا يبالي من دخل على أهله

Ertinya: Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaitu si dayus, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak. Lalu sahabat berkata: Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu dayus? Bersabda Nabi s.a.w: Iaitu orang yang tidak memperdulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya). (H.R. At-Thabrani; Majma az-Zawaid, 4/327 dan rawinya adalah thiqat)

maksud lelaki dayus adalah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan ambil endah dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh sebarangan lelaki lain.

cuba kita lihat sekeliling kita sekarang..semakin ramai suami atau ayah yang membiarkan isteri dan anak-anak mereka membuka aurat dan melakukan perkara yang dilarang Allah...di mana peranan dan tanggungjawab sebagai seorang suami dan seorang ayah???

wahai lelaki yg bergelar suami dan ayah, tanggungjawab kalian bukan sekadar memberi nafkah atau memberi kemudahan kepada keluarga, tetapi tanggungjawab kalian adalah membimbing dan memberikan didikan agama yang sempurna kepada isteri dan anak-anak. Jangan biarkan mereka menjadikan kamu sebahagian dari ahli neraka..

P/s : Sekadar untuk perkongsian ilmu :)

Sunday, September 23, 2012

20 OGOS 2012 (2 syawal) :)

SALAM...

20 Ogos 2012 bersamaan 2 syawal 1433 H..
Bermulalah fasa pertama dalam kehidupan aku..
Sebagai tanda diri ini sudah dirisik....
Alhamdulillah..semuanya telah berjalan dgn lancar....
Diharapkan fasa kedua nanti akan dipermudahkan juga oleh Allah..InsyaAllah :)
















Friday, September 21, 2012

DULU DAN SEKARANG...

SALAM....

Dulu, aku takut nak cakap dgn baba....
Dulu, aku takut nak mengadu dgn baba...
Dulu, aku takut nak cakap kat telefon dgn baba...
Dulu, aku takut nak bg tau baba kalau nak pergi mana2...
Dulu, aku takut nak bergurau dgn baba...
Dulu, aku takut nak manja2 dgn baba....


Sekarang, aku dah selalu cakap dgn baba...
Sekarang, aku dah berani nak mengadu dgn baba...
Sekarang, aku dah berani cakap kat telefon dgn baba...
Sekarang, aku selalu bg tau baba kalau nak pg mana2...
Sekarang, aku suka bergurau dgn baba...
Sekarang, hanya baba tempat aku bermanja....

Dulu, semuanya cakap dgn mama....sebab dulu baba garang sgt...sekarang, semua bnda aku mengadu dgn baba...sebb baba dh x garang mcm dulu..Alhamdulillah,aku dikurniakan seorang ayah yang sangat mengambil berat tntang ank2nya..yang memahami keadaan ank2 yang masih kekurangan kasih syg seorg ibu...terima kasih baba..terima kasih atas segalanya...

I LUV U SO MUCH MAMA AND BABA :)

Wednesday, August 15, 2012

SAAT RINDU BERTANDANG....NUKILAN UNTUK MAMA LAGI...

MAMA....
Setiap kali terasa rindu kat mama,pasti air mata ni akan mengalir laju....
rindu yang teramat yang x dpt diungkapkan dengan kata-kata...
lama terpendam dalam hati yang sayu.....
terkenang saat MAMA terbujur kaku dengan muka bertutupkan kain putih....
terkenang saat MAMA dimandikan dan dikafankan....
terkenang saat yanah mencium MAMA untuk kali yang terakhir....
semuanya yanah ingat satu persatu.....


MAMA....

Dua tahun sambut raya tanpa MAMA disisi....
tiada lagi suara MAMA minta buat itu dan ini......
tiada lagi MAMA yang sibuk di dapur.....
tiada lagi MAMA yang suka berguarau senda...
tiada lagi MAMA yang akan bertanyakan itu dan ini...
tiada lagi MAMA yang akan menunggu kepulangan yanah di muka pintu dgn senyuman yg manis...
tiada lagi bahu MAMA untuk yanah peluk...
dan...tiada lagi tangan MAMA untuk yanah kucup.....


MAMA...

hanya yang mampu yanah lakukan untuk mama adalah menjadi anak yang solehah....
yang sentiasa mendoakan mama di alam sana...
yanah nak mama sentiasa dirahmati Allah...
dan...yanah hanya mampu berdoa semoga Allah menemukan kita suatu hari nanti di Jannah....insyaAllah..


yanah terlalu rindukan mama...al-fatihah...


Thursday, August 9, 2012

SOALAN-SOALAN YG WAJIB DIJAWAB SETIAP HARI :)

SALAM...


Antara soalan-soalan yg perlu saya jawab setiap hari...

1) SIHAT??
2) WAT APE?
3) MAKAN APE TADI?
4) TAK PERGI MANE2  HARI NI?
5) MALAM NI WAT APE?
6) BARANG-BARANG DAH KEMAS?
7) MACAM MANE MENGAJAR HARI NI??

Huhu...ni lah soalan yg perlu saya jawab setiap hari...walaupun dah bertahun tnya soalan ni,saya tetap menjawabnya tanpa rasa jemu...semoga soalan2 ni akan terus ditanya sampai bila2 :)

Wednesday, August 8, 2012

ALMOND LONDON :)

SALAM...

Happy nye bila dapat wat kuih raya sendiri bersama dgn housemate saya kak idah..bertambah happy bila kuih tu menjadi..first time wat almond london ni...tp wat 3 jam baru dpt satu balang...mcm mane org yg ambik tempahan banyak2 tu ek?? kitorang wat sikit ni pun dah letih...ni menunjukkan yg diorg tabah mencari rezeki dlm buln Ramadhan yang mulia ni...kongsi sikit gmbar kuih kitorang :)

Monday, July 2, 2012

BOLA VS RAMADHAN...

SALAM..


BOLA VS RAMADHAN


- bola lg 3 bulan nak mula, dah boleh kira berapa hari yg tinggal...tp bila ramadhan,x pernah kira pun tinggal berapa hari..


- kalau pasal bola berjaga sampai 3,4 pagi pun sanggup..tp bila bulan ramadhan,nak berjaga 3,4 pagi tak sanggup..


- kalau pasal bola,sanggup kuar minum pegi kedai mamak tgk bola..tp bila ramadhan,nak pegi solat kat masjid secara percuma pun susah..(dpt mkn free lg,tak payah bayar)..


inilah dia cara umat islam zaman sekarang...lebih mengagung2kan benda yg tidak sepatutnya...kalau bab bola,sanggup wat ape saje asalkan hati puas..tp bila citer pasal ramadhan,semuanya terpinga-pinga buat tak tau...fikir2kanlah...

Friday, June 29, 2012

KELEBIHAN MENJADI SEORANG GURU DI SISI ISLAM :)

SALAM...



Sebagai renungan bersama, marilah kita lihat apakah kelebihan seorang guru disisi islam...
Terdapab banyak ayat-ayat Al-Quran & Hadis yang menceritakan akan kelebihan guru. Antaranya,


1) Firman Allah :


" وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّنْ دَعَآ إِلَى اللهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَالْمُسْلِمِينَ "


Maksudnya : Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.


2) Sabda Nabi SAW mafhumnya :


"Apabila meninggal dunia seorang manusia, maka terputuslah pahla amalannya kecuali 3 perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, anak soleh yang mendoakannya". (Riwayat Muslim)


"Bahawasaya Allah SWT, malaikat-malaikat, isi langit dan bumiNya sehinggalah semut di dalam lubang dan ikan di dalam laut, semuanya berdoa untuk orang yang mengajarkan manusia " (Riwayat Tarmidzi, Katanya Hadis Gharib)


*Hadis Gharib bermaksud hadis yg diriwayatkan oleh seorang perawi dalam stu lapisan perawi atau lebih.


Daripada ayat & hadis ini dapatlah kita ketahui bahawasanya Kedudukan guru disisi islam amatlah tinggi nilainya, mendapat ganjaran yang tidak putus-putus disisi Allah SWT. Beruntunglah mereka yang memikul tanggungjawab sebagai seorang cikgu....


Antara kelebihan guru :


1-guru ialah insan mulia dan tinggi kedudukannya.


2-guru memiliki kebijaksanaan dalam membentuk dan mengembangkan daya keilmuan serta kebijaksanaan dalam diri muridnya untuk melahirkan generasi yang cemerlang akhlak dan peribadinya.


3-guru menyumbang bakti yang sangat besar dalam membimbing hidup manusia seluruhnya dengan ilmu yang diajarnya.


*dipetik dari artikel IKIM


P/S : Alhamdulillah,kerana telah terpilih untuk menjadi seorang pendidik.. :)

CIRI-CIRI WANITA SOLEHAH :)

SALAM...



Hari ni nak berkongsi dengan sahabat2 ciri-ciri seorang wanita solehah..semoga diri ini dan para sahabt dapat menjadi seorang wanita solehah..insyaAllah..



⇒ Mendirikan solat tepat pada waktunya
⇒Tak  mengeluh pada masalah yang remeh dalam kehidupan hariannya
⇒Tak meninggikan suara ketika marah
⇒Sopan santun perilakunya
⇒Sentiasa menjaga maruah dan pakainnya
⇒Pandai mengambil hati orang tua
⇒Mentaati perintah Allah dan menghormati orang yang lebih tua darinya
⇒Sentiasa menjaga kebersihan
⇒Menjadi contoh yang baik pada adik beradik mahupun orang sekelilingnya
⇒Murah dengan senyuman
⇒Sentiasa menerima dugaan dan ujian dari Allah sebagai tebusan dosa yang telah dilakukannya
⇒Sentiasa mendoakan yang terbaik untuk keluarganya,saudara mahupun sahabatnya
⇒Sentiasa berhati-hati dengan apa yang dimakannya
⇒Menyayangi haiwan serta suka pada alam sekitar


p/s : terima kasih kepada blog.radhio.com atas perkongsian ilmu ini :)

Sunday, June 24, 2012

UJIAN ALLAH...

Salam...

Selepas seharian aku berfikir, barulah aku tau bahawa ape yg berlaku kat diri aku skrg ini adalah sebahagian dr ujian ALLAH sebelum ALLAH memberikan kebahagiaan kepada aku..insyaALLAH aku akan cuba untuk hadapi ujian ini dgn redha..semoga Allah memberikan aku kekuatan untuk menghadapi semua ini..

P/S : selepas mengetahui cerita yg sebenar,membuatkan aku lg bertambah takut..nauzubillah..

Friday, June 22, 2012

TOLONGLAH HENTIKAN!!!!!

SALAM....

Ape yg korang rasa bila dikeneng2kan dengan insan yg korang sndiri tak suka?? mesti korang tak suka kan..mcm tu jugak aku..aku tak suka dikeneng2kan dgn org yg aku tak suka..SEBAB SETIAP PERCAKAPAN ITU ADALAH SATU DOA!!!.tolonglah hentikan semua ni...aku tertekan sgt2..jgn rosakkan kebahagiaan aku dan insan yg aku sayang...serius,aku takut...tolonglah hentikan!!

Tuesday, June 5, 2012

SELAMAT HARI LAHIR UNTUK KU NOR ILYANAH :)

SALAM...


Tanggal 5 Jun 1987, lahirnya seorang bayi perempuan yang diberi nama NOR ILYANAH BINTI OTHMAN..hari ini 5 JUN 2012, bayi itu telah pun menjangkau usia 25 tahun..Alhamdulillah,Allah masih memberi aku peluang untuk bernafas sehingga ke hari ini untukku beribadah kepadaNya..semoga Allah memurahkan rezekiku dan memberi kebahagiaan dunia dan akhirat kepadaku..insyaAllah..

SELAMAT HARI LAHIR UNTUK KU NOR ILYANAH :)

Thursday, May 17, 2012

TOLONGLAH BERI AKU PELUANG...

SALAM..


kenapa ramai yang beranggapan org yang bertudung labuh ni tidak baik?? aku tertanya2..ramai yg mempertikaikan kenapa aku memakai tudung labuh ni sedangkan sebelum ini aku dah cukup menutup aurat dengan memakai tudng bawal bidang 60..salah kah aku ingin berubah ke arah yg lebih baik dr sebelum2 ni....

soalan2 ni sering bermain dalm fikiran aku dan sering dilemparkan oleh org2 yg tertentu...aku perlu memberi jawapannya supaya mereka ini tidak mempertikaikan lagi perubahan aku ini...

1) Aku rase diri ini belum cukup sempurna sebelum ni..bnyak dosa2 yg telah aku lakukan..dengan memakai tudg labuh ni,aku dapat memelihara diri aku dr berbuat perkara yang dilarang Allah..

2) Aku dah lama nak pakai tudg ni sejak dibangku sekolah lagi..tapi ada sahaja halangannya dan aku masih belum kuat untuk menghadapi pelbagai tohmahan..tapi sekarang, aku sudah betul2 bersedia untuk memakai tudung ni kerana aku rasa tenang dan diri aku sentiasa dekat dengan ALLAH..

3) org ckp bila dah pakai tudg labuh ni perlu berubah secara total..tak boleh nak buat salah langsung..tapi,aku ini manusia biasa yang bisa melakukan pelbagai kesalahan..org yg bertudung labuh ini tidak sempurna..aku perlu berubah perlahan2 untuk menjadi yang lebih baik..

4) Dah pakai tudg labuh tak boleh pakai tudg lain dah...sape kata...aku kdg2 selang selikan dgn pemakaian tudg bidang 60..tapi masih lagi menutup aurat yang selalu wanita abaikan iaitu kaki dan lengan..aku perlu perlukan masa untuk memakai tudg bulat sepenuhnya kerana aku masih baru ke arah ini...

5) Org yg pakai tudg labuh ni akan sentiasa difitnah dgn mcm2 fitnah..biarlah mereka dgn fitnah mereka..sesungguhnya memfitnah itu lebih teruk dr membunuh...aku x mampu menutup mulut orang..tp aku hanya mampu berdoa supaya Allah tetapkan iman aku..

tolonglah..berilah aku peluang untuk mencari redha Ilahi..cukuplah sebelum ini bnyak halangan yg aku tempuh untuk memakai tudg labuh ni...dah mcm2 jenis fesyen tudg aku cuba sebelum ni..tp tudg labuh ini lah yg aku cr dan sesuai dgn jiwa aku..tolglah fahami kehendak hati ini..jgnlah halang diri ini lg untuk berubah ke arah yang lebih diredhai Allah..

p/s : tolonglah ingat kenyataan ni bahawa aku berubah bukan kerana sesiapa dan disuruh oleh sesiapa tapi hanyalah kerana Allah...

Wednesday, May 16, 2012

SELAMAT HARI GURU CIKGU NOR ILYANAH :)

SALAM..

Alhamdulillah..hari ini adalah hari yang disambut oleh semua guru..dan tahun ni juga sudah 2 tahun aku diraikan sebagai seorang guru..terima kasih anak2 muridku yang telah memberikan ucapan dan hadiah kepada cikgu..cikgu doakan agar kalian menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat..insyaAllah :)

p/s : cikgu sayang awk semua..SELAMAT HARI GURU CIKGU NOR ILYANAH :)

Friday, May 11, 2012

HAPPY GRADUATION DAY ALONG :)

SALAM...

HAPPY GRADUATION DAY ALONG (http://penakumenulis.blogspot.com)
Semoga kejayaan along dapat menjadi inspirasi kepada yanah untuk sambung master..
TAHNIAH!!!!

Wednesday, May 9, 2012

RESTU...

SALAM...
BERKONGSI UNTUK PERINGATAN BERSAMA....

Dulu, lepas UPSR aku nak masuk sekolah agama berasrama..tp ayah aku tak izinkan..aku pegilah sekolah menengah harian biasa sampai form 3..hati memberontak jugakla..habis form 3, aku masuk sekolah teknik..aku nak masuk perdagangan, tp ayah aku nak aku masuk sains pertanian..aku ikutkan jugak...habis SPM, aku apply universiti dengan Institut Perguruan (IPG)..masa mohon IPG, aku nak mintak opsyen Matematik,tapi ayah aku suruh mintak Prasekolah..ikutkan jugak...bila dapat tawaran masuk UiTM dgn IPG,aku nak masuk UiTM,tapi ayah aku suruh masuk IPG..sedih jugak hati ini sbb kakak2 aku semua masuk U,aku je kat IPG..

***************************

Setelah 5 tahun setengah menuntut ilmu kat IPG, sekarang ni hasilnya...aku berjaya menjadi seorang GURU..org panggil aku CIKGU...Alhamdulillah..aku berjaya dengan diiringi restu Ibu dan Ayah aku...walaupun aku tidak dapat ape yang aku mahukan,tapi aku tau setiap ibu dan ayah sentiasa nak yang terbaik untuk anak2 mereka..aku tidak membantah segala kemahuan ayah aku..sebb aku tau restu mereka sangat penting untuk aku meneruskan kehidupan...

P/s : TERIMA KASIH BABA DAN MAMA.....

Tuesday, May 8, 2012

HATI TERTARIK :)

SALAM


Tiba-tiba hati tertarik sangat dengan jubah ni..cntik dan warna dia pun lembut..WAJIB cari jubah mcm ni :)

Thursday, May 3, 2012

TIPS AWAL SEBELUM BERTUDUNG LABUH...


SALAM...
Apabila meneliti keadaan penampilan diri yang agak tidak sempurna penutupan auratnya, hati tiba-tiba terasa malu kepada Allah. Mengenangkan kejahilan diri melanggar perintah & garis panduan yang telah ditetapkannya. Namun, di saat diri mahu berubah. Di celah-celah semangat itu dilunturkan pula dengan tohmahan orang sekeliling. Lantas lantaran dek mengenangkan kata-kata perlian & kejian yang bakal dilalui. Tambahan pula diri dilahirkan dalam keluarga yang ‘biasa-biasa’ sahaja penerapan & pelaksanaan agamanya, diri terkenang pula apa kata keluarga jika tiba-tiba berubah penampilan kelak.
Situasi ini kerap kali melanda hati, diri yang baru ‘dipanggil’ pulang oleh Allah. Respon bagi panggilan tersebut ada 3:
  1. Ramai di antara hamba-hamba yang diuji Allah ini berjaya melalui liku-liku tersebut dengan sabar & tabah sebelum istiqomah menyarungkan tudung labuh. Alhamdulillah.
  2. Namun, ramai juga yang cuma separuh jalan menyahut panggilan Hidayah Allah lantaran memikirkan kata-kata orang & keluarga. Ramai juga meninggalkan penampilan tudung labuh kerana kembali ‘terpikat’ dengan keduniaan seperti terpengaruh dengan fesyen, takut tidak bertemu jodoh ataupun kerana menggunakan alasan susah mencari pekerjaan dengan pakaian tersebut.
  3. Ramai juga yang langsung tidak mengendahkan ketukan Hidayah Allah yang dibiarkan berlalu sepi. Mereka ini terlepas peluang keemasan apabila menyangka Hidayah itu boleh dibeli dan akan tiba hanya dengan menanti.
1. Mulakan dengan memakai stokin kaki & sarung lengan. Biasakan memakai baju yang longgar dan melepasi punggung. Tukarkan penggunaan seluar jeans dengan seluar slack yang longgar.
2. Cari & sertailah kumpulan usrah yang benar. Yakni yang diyakini agama naqibah (ketua usrah) nya serta hala tujunya selari dengan syariat. InsyaAllah…
3. Perhebatkan langkah menyertai majlis-majlis ilmu seperti kuliah maghrib di Masjid, ceramah-ceramah oleh ustaz/ustazah untuk menambah input dalam diri. InsyaAllah, akan bertemu sahabat-sahabat baru yang baik di majlis-majlis tersebut.
4. Bersungguh-sungguh memperbaiki ibadah-ibadah asas seperti solat, puasa & sebagainya. Boleh rujuk ustaz/ustazah, sahabat2 yang diyakini agama, kitab-kitab fardu ain, ataupun mendengar ceramah-ceramah online (kalau boleh semua ini seiring).
5. Perbanyakkan membaca al-Quran & mentadabbur (mengkaji) maknanya. Milikilah tafsir mini sebagai teman karib.
6. Apabila hati sudah semakin kuat, yakni semakin sudah yakin dengan pilihan yang dibuat (untuk berhijrah lillahi taala) maka, perlahan-lahanlah mulakan langkah untuk memperbaiki penampilan. Mulalah memakai baju yang menutupi peha (mencecah lutut). Paling popular, T-shirt Muslimah. Namun, hati-hati, seeloknya pastikan ukurannya mencecah lutut kerana T-shirt yang tidak menutupi peha berpotensi untuk menampakkan bentuk peha jika dipakai dengan seluar.
7. Mulakan dengan memakai tudung bidang 50 (melepasi bahu). Pinkan secara lurus. Kalau dipinkan silang ke dada, kelihatan agak singkat. Kebiasaannya muslimah memilih untuk memakai Tudung Turki atau Tudung Mesir.
Contoh 1: Tudung Akel bidang 50.
..
Contoh 2: Pashmina (selendang menutupi dada & tidak jarang)
8. Setelah semakin selesa, mulalah memakai pula tudungTudung Turki/ Mesir/ Bawal bidang 60. Tudung jenis ini kebiasaannya labuh mencecah siku & menutupi punggung.Sebenarnya, tudung jenis ini pun sudah memadai untuk menutupi aurat dengan sempurna. Namun, agak renyah sebab penggunaan pin.. ( kalau tudung jahit terus sarung je. lagi mudah kan? ) ^ ^
Contoh Tudung Turki jenama Akel bidang 60.
9. Dalam pada berusaha menjaga penampilan, langkah 1-6 masih dipraktikkan dengan istiqomah (berterusan). Iman ditingkatkan, ibadah diperhebatkan, akhlak dipermantapkan. insyaAllah.
10. Kemudian, setelah bersedia untuk memakai tudung labuh berjahit, bolehlah mulakan dengan berselang-seli dengan Tudung Turki/Mesir bidang 60 sebelum istiqomah dengan tudung labuh berjahit. Serta kurangkan pemakaian seluar serta mengantikannya dengan memakai kain. Memakai t-shirt muslimah dengan kain tidak ada salahnya. Bahkan lebih manis dipandang mata. :)
Contoh tudung labuh berjahit. Kain jenis koshibo.
CUBALAH dahulu. InsyaAllah, sekali cuba… masyaAllah, perasaan kali pertama itu terasa sangat indah sekali. Terasa sangat selamat, terasa Allah berasa sangat dekat. Subhanallah! Jika kita ikhlas berhijrah & memakai tudung labuh dengan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah, insyaAllah Dia akan membantu mempermudahi jalan kita.
Secara tidak langsung, akhlak kita juga seakan terpelihara sebagaimana terpeliharanya maruah kita dilindungi kelabuhan tudung yang dipakai. Kita akan jadi segan untuk berakhlak buruk & melakukan kemungkaran.
Sebenarnya, boleh sahaja kalau hendak terus memakai tudung labuh. Namun, seeloknya, kita mulakan secara perlahan-lahan agar diri lebih yakin & bersedia. Tidaklah nanti perubahan itu terlalu drastik & takut diri tidak dapat mengadaptasi dengan penampilan baru itu. Cepat atau lambat, yang penting, perubahan itu ikhlas & istiqomah. Jadi, banyak-banyakkan berdoa agar Allah mempermudahi jalan kita untuk meraih redhaNya.
Kuatkan semangat, kuatkan semangat, kuatkan semangat serta mohonlah kekuatan daripada Allah. Sesungguhnya tidak salah berubah jika perubahan itu ke arah kebaikan & mendekatkan jarak kita dengan Allah. Yakinlah bahawa Allah akan menganjarkan kebaikan kepada kita di atas pengorbanan kita.

Firman Allah swt; “Dan barangsiapa yang berjihad (melakukan kebaikan),maka sesungguhnya jihadnya itu adalah untuk dirinya sendiri. Sungguh, Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari seluruh alam.” [surah 29; al-ankabut; ayat 6]
“Sesungguhnya dunia itu adalah perhiasan & seindah hiasan dunia adalah wanita yang solehah.” [HR Bukhari & Muslim]
Teruskan mencari, belajar & berusaha untuk memperbaiki diri. :) Sesungguhnya, anda bukanlah keseorangan kerana Allah sentiasa ada di sisi kita.
Semoga bermanfaat, insyaAllah.

Wednesday, May 2, 2012

YA ALLAH..BERIKAN AKU KEKUATAN...

SALAM...


Aku bermohon kepada Yang Esa supaya diberikan kekuatan dan ketetapan hati agar aku dapat menempuh segala dugaan dan ujianMu..Tetapkanla hati dan iman aku agar aku terus beristiqamah dalam membuat kebaikan dan berhijrah ke jalan yang diredhaiNya...

Wednesday, April 25, 2012

BERTUDUNG LABUH BUKAN KERANA "BUDGET ALIM"


SALAM..

Tertarik dengan ayat dlm gambar ni..gambar ni diambil dr blog zamani84.blogspot.com..renung2 kan lah wahai sahabat :)

Tuesday, April 24, 2012

KAHWIN TAHUN NI....

SALAM...



Sape yg nak kahwin tahun ni??? aku ke?? ish,tak...sebenarnye aku tulis post ni tentang kawan-kawan aku yang bakal dan telah pun mendirikan rumah tangga pada tahun ni...tahniah aku ucapkan kepada OLYN, ARINA, FIDA, BAI, FARRA, MARIA, HALIM DAN HARIZ....ni semua kawan masa kat IPG dulu..seronok bila tgk kawan-kawan yang akan mendirikan masjid ni..aku tumpang gembira...semoga korang semua bahagia hingga sampai ke syurga...


P/S : sayang n rindu korang semua :)

Sunday, April 22, 2012

RUMAH PALING UNIK DI DUNIA...

SALAM....

Jom rehatkan minda sebentar..kita layan gambar rumah paling unik di dunia...kreativiti manusia ni terlalu luaskan..layansss... :)