Friday, January 11, 2013

KERANA SEUTAS TASBIH

SALAM...

satu malam yg sunyi..aku duduk termenung di sudut katil...aku termenung sejenak memikirkan diri ini yg terasa kosong sekosong kosongnya..memikirkan diri ini yang semakin leka dan lalai dgn keindahan dunia..memikirkan diri ini yang semakin alpa menunaikan tanggungjawab sbg seorg mukmin sejati..aku lesu..aku resah..jiwa ini langsung tidak berasa tenang dan aman..

selepas pemergian bonda tercinta,aku seperti hilang arah tuju..tiada tempat untuk aku mengadu segala hal..jiwa aku kosong yg teramat..diri ini seolah-olah memberontak..syaitan begitu mudah menghasut ku untuk melalaikan aku dari menjalankan tanggungjawab sbg seorg mukmin yg sejati..walaupun solatku cukup 5 waktu,tetapi aku tetap rasakan yg diri aku tidak tenang..aku menjadi seorang yg pemarah,pendendam..pantang ada yg silap,aku akn cepat melenting..melepaskan kata-kata yg tidak memikirkan perasaan org lain..penampilanku berubah satu persatu..

sedang aku memikirkan keadaann diri ini,aku terpandang seutas tasbih yang kuletakkan di atas almari..tasbih pemberian ayahanda tercinta setibanya dia pulang dr menunaikan haji..aku membelek2 tasbih itu..aku gerakkan jari ku mengikut butiran tasbih sambil mulutku melafazkan zikir..SUBHANALLAH,ALHAMDULILLAH, ALLAHUAKBAR...aku melafazkan satu persatu mengikut butiran tasbih...air mata ku mengalir..aku terasa seolah-olah aku tersedar dari mimpi yg panjang..ya Allah..ape yg telah aku lakukan?? seketika aku terleka ya Allah..aku gagal menghadapi ujianMu...Lantas aku mengambil wuduk dan aku bersujud kepada Mu..memohon segala dosa-dosa ku diampunkan...

Hanya kerana seutas tasbih ini Allah telah menggerakkan hatiku supaya segera bertaubat daripada melakukan dosa..aku bersyukur kerana telah diberi peluang untuk aku bertaubat dan menginsafi segala perbuatanku..aku ini hanya hamba yg lemah lg hina..sesungguhnya hanya Engkau ya Allah yg Maha Pengampun lg Maha Mengasihani...

cerita ini adalah berdasarkan dari pengalamanku sendiri..aku telah merasai nikmat yg tidak terhingga dari Nya..setiap manusia pasti pernah melakukan kesilapan..segeralah bertaubat sebelum segalanya terlambat..semoga aku terus beristiqamah dlm mencari redha Ilahi..insyaALLAH..

No comments: