Tuesday, January 15, 2013

PEREMPUAN MESTI BELAJAR MARTIAL ART..

SALAM...


malam ni nak kongsi dgn korg sume pasal martial art atau pun seni mempertahankan diri...ada bnyk martial art kat malaysia ni..ada taekwando, karate, silat, judo, dan bnyk lagi...aku suka nak ckp pasal ni sebab aku dulu pernah belajr taekwando dr form 2 sampai form 5...tapi x smpai black belt pun..smpai blue belt je..tapi yg paling sronok dan yg aku x pernah lupa smpai bila2,aku pernah dpt naib johan dlm sukan melaka n MSSM dlm kategori bantom weight...alhamdulillah..

tujuan aku belajar martial art ni bukan suka2..tapi bersebab..aku ni orgnye agak penakut..baba selalu ckp aku ni lembik je..bila aku ckp kat baba yg aku nk belajar taekwando,baba dgn arwah mama terus setuju..lagi pun aku ni mmg suka tgk aksi2 lasak,aksi lawan2 kat tv..huhu..sejak dari itu aku terus minat dgn taekwando..aku seyes dlm bidang ni..aku belajar sungguh2 supaya aku dpt kuasai stiap langkah dlm taekwando..setiap ptg aku latih dekat rumah...baba dgn mama sntiasa bg sokongan...sampailah aku dpt wakil sekolah...

bagi aku org perempuan msti belajar martial art ni untuk lindungi diri kita...maklumlah,skrg ni bnyk jenayah2 yg melibatkan kaum hawa..ada rogol la,ragut la, bunuhla..ish..menakutkan..mmg ajal maut di tangan Allah..tapi kita kene berusaha melindungi diri kita dari jenayah yg semakin berleluasa...

P/S : jgn sangka wanita yg lemah lembut dan bertudung litup tidak tahu martial art tau..huhu

2 comments:

Penakumenulis said...

Saya belajar yoga....tu martial art ke? Hahhhahahahahhah

gummybear said...

itu bukan ye kak ilyah..itu namanye malas art..hehe