Monday, October 26, 2009

SUBHANALLAH..


salam..

"adapun gempa bumi yang berlaku di Padang, Indonesia yang lepas telah mengorbankan dan memusnahkan ribuan manusia dan berpuluh-puluh kampung. Adakah ianya kemurkaan Allah SWT?? Mari kita lihat pada kedua-dua gempa yang berlaku tepat pada pukul 5.16 pm (1716) dan pada pukul 5.58 pm (1758). Waktu gempa yang pertama berlaku bersamaan dengan surah ke 17 iaitu surah Al-Israa' dalam ayat ke 16. Dan waktu gempa yang kedua berlaku bersamaan dengan surah yang sama ayat ke 58. ia menceritakan tentang kebinasaan yang diturunkan Allah SWT akibat perbuatan manusia itu sendiri. Cubalah selak ayat2 tersebut. Semoga menjadi iktibar kepada kita semua.."

aku terima mesej ini dari seorang hamba Allah yang amat aku kasihi pada 21 Oktober 2009 pada pukul 9.19 pm..pada mulanya, aku simpan sahaja meseg ni dlm inbox hp aku..tapi, tiba2 petang tadi pintu hatiku terbuka untuk mengkaji kebenaran mesej ni..aku bangun lalu mengambil tafsir Al-Quran milikku dan aku selak ayat2 tersebut...Subhanallah..meremang bulu roma aku membaca pengertian ayat tersebut..mari sama-sama kita hayati maksud ayat ini..
Surah Al-Israa' ayat ke 16 yang bermaksud :

"dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau-lampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya ; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya"

Surah Al-Israa' ayat ke 58 yang bermaksud :

"dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat, atau Kami menyeksa penduduknya dengan azab seksa yang berat; yang demikian itu adalah tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz)"

p/s : Allah itu Maha Berkuasa...Subhanallah.. :)

2 comments:

Ilyah.... said...

Hehehehe..mcm blog mufti...ahaks...

gummybear said...

hu3...
kaco feel la along ni..